Nejčastější otázky & odpovědi
ohledně rostlinné stravy

Jak poznám, jestli je čistá rostlinná strava pro mě?
Nepoznáš - dokud to nevyzkoušíš! :-)

Mnoho z těch, kteří se rozhodli pro tuto změnu, se těší z toho, jak skvěle se ve svém novém těle cítí, mají více energie, lepší trávení, ztrácí přirozeně nadbytečná kila a někomu dokonce mizí chronické bolesti.

Dej tomu šanci a zkus alespoň po dobu 21 dní se stravovat čistě rostlinně a uvidíš, jak skvěle se budeš cítit. Vrátit se ke starým stravovacím zvyklostem můžeš přece kdykoliv - pokud ovšem budeš chtít. :-)
 Je to bezpečné? Jaké jsou vedlejší účinky?
Rostlinná strava nese určité riziko nedostatečného příjmu některých živin - a to v případě, že převážná část tvého jídelníčku bude tvořena vysoce zpracovanými potravinami (např. jídla z rychlého občerstvení, sladkosti, brambůrky, různé polotovary). 

Avšak, tyto rizika lze velmi snadno překonat, stačí když tvůj jídelníček se bude co nejvíce řídit následujícím obrázkem.

Pozor! Známe vedlejší účinky spojené s rostlinným způsobem stravování:
  • nižší index tělesné hmotnosti a krevní tlak, 
  • ​snížené riziko srdečních onemocnění, 
  • ​snížené riziko cukrovky a rakoviny, 
  • ​mladiství vzhled a příval energie, 
  • ​a delší životnost. 
 Nebude to příliš drahé? 
Rostlinné stravování je levnější, než si myslíš. Celozrnné obiloviny (jako rýže, pohanka, žito…), brambory a fazole jsou jedny z nejdostupnějších a nejlevnějších potravin, které si můžeš koupit. Vytvoř svá jídla kolem těchto základních potravin a vsadím boty, že utratíš méně než za stravu bohatou na maso a jiné živočišné produkty.
 Nebudou mi chybět bílkoviny?
Za celou svou praxi jsem se zatím ještě nesetkala s nikým, komu by chyběly bílkoviny. Jednou z hlavních mylných představ ve výživě je podle mě to, že kdo chce být zdravý, silný a výkonný, musí jíst živočišné bílkoviny, hlavně maso.

To ale není pravda. Víš odkud pochází všechny ty bílkoviny, které získáš ze steaku nebo hamburgeru?

Z rostlin, které snědla ta kráva.

Ukazuje se, že krávy, prasata a kuřata jsou jen prostředníci. Nejrozsáhlejší studie, která srovnávala příjem živin masožravců a veganů, prokázala, že průměrný vegan přijímá až o 70 % víc bílkovin, než by potřeboval.

Jen pro příklad - hrnek vařené čočky má zhruba tolik bílkovin jako 85 gramů hovězího nebo tři vejce.
 Dá se stravovat rostlinně v restauracích?
Dnes již většina restaurací vyhovuje stravovacím potřebám svých zákazníků, k tomu vzniká spoustu čistě rostlinných podniků. Než vyrazíš, podívej se na menu restaurace doma na internetu a naplánuj si, co si objednáš nebo zvaž různé možnosti. Pokud si nejsi jistá, jednoduše jim zavolej, vysvětli jim své preference a oni ti pravděpodobně budou chtít vyhovět.
 Je celistvá rostlinná strava stejná jako veganská strava? 
Oba stravovací plány se čím dál více těší na popularitě, díky jejich přínosům pro fyzické i psychické zdraví & váhu, a přestože jsou si podobné, existují určité klíčové rozdíly:

Veganství je filozofie a životní styl, postoj spočívající v odmítnutí užívání zvířat k lidskému užitku jakožto surovin či výrobních jednotek.

Vegani se nemusí nutně zaměřovat na celozrnné potraviny. Jejich jídelníček proto velmi často bývá složen z rafinovaných a vysoce zpracovaných potravin.

„Jen proto, že je něco veganské, neznamená to automaticky, že je to vždy zdravé.“

Jinými slovy: Stále můžeš jíst veganské sušenky, lupínky, aka uzeniny a sýry a další nezdravé veganské produkty, které jsou mnohdy jen nabombené kaloriemi a minimem živin.

Pro srovnání je celistvá rostlinná strava definována jako strava, která vylučuje nebo minimalizuje všechny živočišné produkty a vysoce rafinované potraviny, včetně oleje.

Nemusíš se tedy stát veganem, jestliže to tak necítíš. I přesto se však můžeš stravovat čistě rostlinně, tedy učinit jedno z nejzdravějších rozhodnutí pro své zdraví, váhu a vitalitu.
 Jak se to s vitamineem B12?
B12 můžeš získat z konzumace potravin, které byly o tento vitamin obohaceny, jde především o rostlinná mléka, jogurty či různé rostlinné alternativy za maso. Avšak, nejspolehlivějším zdrojem vitaminu B12 je suplementace doplňkem stravy.

Mnoho lidí se stále mylně domnívá, že vitamin B12 lze získat jen z živočišné stravy. Ukázalo se však, že zvířata B12 vůbec nevyrábí. Vyrábí je bakterie, které zvířata konzumují s půdou a vodou. Jenže, stejně jako tomu je u bílkovin jsou zvířata jen prostředníci.

Před průmyslovým zemědělstvím získávali lidé a hospodářská zvířata B12 konzumací hlíny na rostlinách nebo pitím vody z řek a potoků. Teď ale pesticidy, antibiotika a chlór zabíjejí bakterie, které tento vitamín produkují. I hospodářským zvířatům musí tedy být B12 dodáván.

A nedostatek vitaminu B12 má až 39 procent testovaných včetně masožravců. Znamená to, že nejlepší způsob, jak získat dost vitaminu B12, ať už jíte živočišnou stravu nebo ne, je brát doplněk stravy.
 Jak se mohu stravovat rostlinně mimo domov?
Byť je dnes mnohem snazší stravovat se rostlinně na cestách, je lepší to nepodcenit a dopředu trochu plánovat. S určitou mírou kreativity a flexibility můžeš připravit fantastické jídlo téměř kdekoliv. Ovoce, zelenina, luštěniny, brambory, rýže... potraviny, které jsou dostupné skoro všude, a ze kterých vždy něco vykouzlíš. 

Napiš mi

Na sítích

Nejčastější otázky & odpovědi ohledně rostlinné stravy

Jak poznám, jestli je čistá rostlinná strava pro mě?
Nepoznáš - dokud to nevyzkoušíš! :-) 

Tolik lidí, kteří se rozhodli pro tuto změnu, se těší z toho, jak skvěle se cítí, mají více energie, ztrácí nadbytečná kila a někomu dokonce mizí bolesti. S PlantSlim Předpisem ™ je přechod velmi snadný. Vede tě totiž za ručičku a ukazuje ti, co a v jakém množství bys za den měla zkonzumovat, abys dosáhla všech zmíněných benefitů. 

Jeden z nejlepších a nejsilnějších motivátorů pro lidi, kteří přecházejí na čistě rostlinné stravování, pochází z toho, jak rychle se začínají cítit skvěle a kolik toho mohou ve svém životě nyní dělat, když se cítí zdravěji a plný energie.
 Nebude to příliš drahé? 
Rostlinné stravování je levnější, než si myslíš. Celozrnné obiloviny (jako rýže, pohanka, žito…), brambory a fazole jsou jedny z nejdostupnějších a nejlevnějších potravin, které si můžeš koupit. Vytvoř svá jídla kolem těchto základních potravin a vsadím boty, že utratíš méně než za stravu bohatou na maso a jiné živočišné produkty.
 Je to bezpečné? Jaké jsou vedlejší účinky?
Rostlinná strava nese určité riziko nedostatečného příjmu bílkovin, vitaminů a minerálů. Avšak, tyto rizika lze snadno překonat výběrem správných potravin a v případě potřeby doplňků stravy. 

Například sója, quinoa a ořechy jsou dobrým zdrojem bílkovin a tofu, čočka a špenát jsou dobrým zdrojem železa. Známe vedlejší účinky spojené s rostlinným způsobem stravování:
  • nižší index tělesné hmotnosti a krevní tlak, 
  • ​snížené riziko srdečních onemocnění, 
  • ​snížené riziko cukrovky a rakoviny, 
  • ​mladiství vzhled a příval energie, 
  • ​a delší životnost. 
 Jak zajistím, abych na rostlinné stravě získala všechny potřebné živiny?
Celistvá rostlinná strava obsahuje všechny nezbytné živiny (s výjimkou vitaminu B12), který potřebujeme. 

B12 můžeš získat z konzumace potravin, které byly o tento vitamin obohaceny, jde především o rostlinná mléka, jogurty či různé rostlinné alternativy za maso. Avšak, nejspolehlivějším zdrojem vitaminu B12 je zde suplementace doplňkem stravy. 

(Americké ministerstvo zdravotnictví a sociálních služeb navíc doporučuje suplementovat B12 všem dospělým nad 50 let, protože tím jak stárneme, ztrácí mnoho lidí schopnost absorbovat vitamin B12 z potravinových zdrojů.)
 Dá se stravovat rostlinně v restauracích?
Dnes již většina restaurací vyhovuje stravovacím potřebám svých zákazníků, k tomu vzniká spoustu čistě rostlinných podniků. Než vyrazíš, podívej se na menu restaurace doma na internetu a naplánuj si, co si objednáš nebo zvaž různé možnosti. Pokud si nejsi jistá, jednoduše jim zavolej, vysvětli jim své preference a oni ti pravděpodobně budou chtít vyhovět.
 Je celistvá rostlinná strava stejná jako veganská strava? 
Oba stravovací plány se čím dál více těší na popularitě, díky jejich přínosům pro fyzické i psychické zdraví & váhu, a přestože jsou si podobné, existují určité klíčové rozdíly:

Veganství je filozofie a životní styl, postoj spočívající v odmítnutí užívání zvířat k lidskému užitku jakožto surovin či výrobních jednotek.

Aktuální česká definice veganství zní: „Veganství je způsob života, jehož snahou je v co největší možné a praktikovatelné míře vyloučit všechny formy využívaní zvířat a krutosti páchané na zvířatech kvůli jídlu, oblečení nebo jakémukoli jinému účelu.“ (zdroj wikipedie)

Vegani se nemusí nutně zaměřovat na celozrnné potraviny, mohou jíst rafinované a vysoce zpracované potraviny, i když mnozí nechtějí. 

„Jen proto, že je něco veganské, neznamená to automaticky, že je to zdravé.“

Jinými slovy: Stále můžeš jíst veganské sušenky, lupínky, aka uzeniny a sýry a další nezdravé veganské produkty, které jsou mnohdy jen nabombené kaloriemi a minimem živin.

Pro srovnání je celistvá rostlinná strava definována jako strava, která vylučuje nebo minimalizuje všechny živočišné produkty a vysoce rafinované potraviny, včetně oleje. 

Nemusíš se tedy stát veganem, jestliže to tak necítíš. I přesto se však můžeš stravovat čistě rostlinně, tedy učinit jedno z nejzdravějších rozhodnutí pro své zdraví, váhu a vitalitu.
 Jak se mohu stravovat rostlinně mimo domov?
Byť je dnes mnohem snazší stravovat se rostlinně na cestách, je lepší to nepodcenit a dopředu trochu plánovat. S určitou mírou kreativity a flexibility můžeš připravit fantastické jídlo téměř kdekoliv. Ovoce, zelenina, luštěniny, brambory, rýže... potraviny, které jsou dostupné skoro všude, a ze kterých vždy něco vykouzlíš. 

Vítej v PlantSlim Project ™

Mám obrovskou radost, že v tomto rušném světě život zařídil, abychom na sebe natrefily. Jsem expertka na rostlinnou výživu, která se rozhodla zaměřit se na zdraví žen, a která ti může pomoci zhubnout, vypadat a cítit se mladší a zajistit zdraví pro celou tvou rodinu.